Wikipedia

Search results

Thursday, 23 January 2014

Transalpina, soseaua dintre nori

Transalpina este, inainte de toate, un drum de poveste cunoscut si sub numele de Drumul Regelui sau Poteca Dracului.

Daca cineva se intreba de ce ii spune Transalpina o sa incepem cu unde se afla.
 
Transalpina e drumul DN 67C si traverseaza muntii Parang. Pe modelul Transfagarasanului, ar putea sa i se spuna Transparanga, dar o sa cadem cu totii de acord ca nu suna bine. Cum mare parte din ea serpuieste prin golul alpin (zona golasa de dupa limita superioara a padurii, lipsita de vegetatie inalta), se numeste Transalpina si este cea mai inalta sosea din Romania, trecand prin Pasul Urdele, 2145m, care este cel mai inalt pas din Europa de Est.
 
 
Drumul leaga Transilvania de Oltenia intr-un peisaj incredibil, avand o lungime de 148 km. Punctul de pornire se afla in localitatea Şugag din judetul Alba, trece apoi pe langa Lacul Oaşa, urmand statiunea montana Obârşia Lotrului, strabate apoi statiunea Rânca si traverseaza Muntii Parang. Asadar, soseaua strabate trei judete, Alba, Gorj si Valcea. Soferii care vor sa ajunga de la Ramnicu Valcea la Sebes pot evita aglomeratia si TIR-urile de pe Valea Oltului. In plus, pe Transalpina vor avea parte de un peisaj de poveste.
 
 
Asa cum spuneam, pitorescul drum este unul de poveste, ale carui inceputuri sunt neclare.
 
Se spune ca a fost construit prima data de legiunile romane in timpul razboaielor cu dacii, motiv pentru care pe hartile de istorie este trecut sub denumirea de „coridorul IV strategic roman”.
 
Legenda locala spune ca la sfarsitul secolului XVIII si la inceputul secolului XIX, fiecare familie a participat la construirea unei portiuni din acest drum, in functie de posibilitatile fizice si financiare ale sale.
 
 
De asemenea, s-a mai spus ca soseaua a fost construita si pietruita de germani in timpul primului razboi mondial, din ratiuni militare, insa a fost foarte putin folosita.
 
Transalpina a fost reconstruita in perioada interbelica si data in folosinta in 1935, cand a fost inaugurata de regele Carol al II-lea. Drumul a mai fost reabilitat in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cand germanii aveau nevoie de aceasta cale de acces din motive militare.
 
 
De atunci a fost foarte putin intretinut. Tocmai de aceea, desi drumul este circulabil integral, pe unele portiuni mai este de turnat ultimul strat de asfalt, de montat parapetii, de consolidat marginile drumului si de efectuat marcajele rutiere.
 
Sursa:  ziarulring.ro

No comments:

Post a Comment